torsdag 18 november 2010

Fråga om storlekslapp

På en del annonser ser man att storlekslappen är fastsydd på kortsidorna (det som på bilden är fastsytt på det vita tyget på var sida om spetsen) med en massa blå tråd. För mig ser detta ofta lite slarvigt ut, som om någon kört med symaskinen flera gånger där. Men lapparna brukar väl vara sydda med vit tråd som knappt syns?

Är detta en varning om att det kan vara en kopia eller finns det andra förklaringar? Har ni plagg där storlekslappen är sydd med blå tråd på kortsidan?

Vanlig lapp med vit tråd

10 kommentarer:

Unknown sa...

Ingen aning faktist! Får nog kolla! Kram

Carinale sa...

Rosa är en vacker färg, en klar favorit :)
Dålig koll på lapparna, har för mig att det alltid ska vara vit tråd men att man kan se på siffrorna på storlekslapparna. Är siffrorna lite stora eller större än på ett plagg som du är säker på är ett original kan man misstänka kopia. Solklart, eller hur!

Jeanette sa...

Ingen aning heller. Men intressant.

babarb sa...

Jag har lappar fastsydda med blå tråd, finns på min Barnyard Tunic från Amore Spare Integritas och X-stitch från Living Tenfold. Det verkar kunna vara så på de äldre plaggen!

Trevlig helg önskar babarb

Charlotte sa...

Jag tror aldrig jag har sett storlekslapparna med blå tråd..
Jag brukar lägga mårke till detaljer...
Trevlig helg!
Kram på dig

Odd Oldies and New Mollys sa...

Jag har undrat över precis samma sak. Det var ett plagg på Tradera sist jag såg det, och tror att det var en LK, som vi ju alla vet kan vara en kopia. Jag tyckte det såg slarvigt ut precis som du säger och sedan lade jag märke till att trean i ringen inte satt centrerad. Jag tänkte direkt att det var en kopia då. Men då kanske det finns originalplagg med denna slarviga blå tråd. Men hur är det då med strl siffror som ser ut att vara av annat typsnitt, eller inte sitter centrerat i ringen som "sitter" runt siffran?

Kram, kram!

Helene sa...

Aldrig sett förut. Däremot har jag en brun mollylapp på ett plagg. Ska visa den!

Sofie sa...

Det är så på min crochet lovley knit och den är äkta från freeport :)

Fröken Abbe sa...

Vad intressant!
Sofie - är din kofta från någon av de äldre kollektionerna som nämndes i en av kommentarerna?
Kram

Sofie sa...

Ja,precis..den är från amore spare integritas...