söndag 7 november 2010

The Cove

Bland allt annat lättsmält som passerar tycker jag om att se riktigt bra dokumentärfilmer. En sådan är "The Cove" som granskar den japanska delfinslakten. Har ni sett den? Om inte bör ni inte missa den! Den ligger kvar till tisdag 9 november här.


Mannen som fångade och tränade delfinerna som spelade "Flipper"  i TV-serien med samma namn, säger själv att han var så naiv han kunde vara, så länge han kunde vara det. Nu har han insett att delfiner inte hör hemma i fångenskap. Efter "Flipper" ökade intresset för delfinarier enormt, så han tar själv på sig skulden för detta och arbetar nu för att fria delfiner och stoppa delfinslakten.

Dokumentären har varit nominerad till och vunnit flera priser, men som så ofta med dokumentärer omges den också av många rykten.

2 kommentarer:

Septemberflikka sa...

Jag såg när de pratade om och visade lite av den på Oprah Winfrey men jag vet inte om jag klarar av att se hela filmen.

Carinale sa...

Hej där, har inte sett filmen själv men min man berättade om den här om dagen, det fick räcka.
För mig verkade den så fasansfull att jag inte n skulle vilja se den - fy att människor kan behandla djur på det sättet :(