tisdag 16 november 2010

Den svenska avundsjukan och ekonomin

Med risk för att sticka ut hakan lite, bli halshuggen och förvisad från Mollyland ;)
Avundsjuka behöver inte vara negativt som svartsjuka. "Den svenska avundsjukan", det uttrycket förknippar jag dock med den negativa jantelagen. När jag skriver använder jag mig kanske mest av det lite snällare "avis", men menar ju absolut inget illa med det! Det sticker ju inte i mina ögon när någon annan fått tag på något fint, jag vill bara uttrycka hur fint plagget är och att jag gärna också haft det - positivt menat, som en komplimang. Det kan ju vara svårt att få fram tonen när man skriver, så jag hoppas verkligen inte att någon missuppfattat mig!

Jag kan förstå att folk undrar hur andra människor har råd med saker, oavsett om det handlar om kläder, semsterresor eller bilköp och renoveringar. Jag tycker inte att alla som vågat/varit fräcka nog att ställa frågan har gjort det på ett påhoppande sätt. Då tycker jag det är onödigt att hetsa upp sig. Däremot förstår jag inte att man frågar något sånt, ingen kan kräva att någon ska förklara sig. Självklart är det inte okej att kommentera något med en trist attityd. Jag vet människor som i tonen uttrycker att mina mollyköp är vansinne, men som själva lägger lånade pengar på sånt jag inte anser vara nödvändigt. Det skulle aldrig falla mig in att säga något om detta då det är upp till var och en, så jag gör en axelryckning när de himlar med ögonen eller säger något. Skulle de mer uttryckligen vara negativa hade jag dock rutit till eller försökt få dem att se det ur en annan synvinkel! Oftast handlar det ju om tankebanor och prioriteringar.

Vad ville jag egentligen ha sagt med detta? Jo, kränkande kommentarer är självklart aldrig okej! Andra kommentarer, anonyma eller icke-anonyma hoppas jag är välkomna! Är det inte underbart att vi hittat en plats, ett forum med vackra bloggare som visar upp sig själva, sina köp och tankar, utan att bli ifrågasatta för detta och där man osjälviskt kan uppmuntra varandra utan att kräva något tillbaka? Jag hoppas att detta kan fortsätta!

10 kommentarer:

Mollymatronan sa...

Haha, vi har ju nästan skrivit samma inlägg! Great minds think alike:-) Jag tycker precis som du!

Filippa sa...

kan inte annat än hålla med. Jag har också upplevt en trist ton när det kommer till Mollysar, får ofta frågan vad saker och ting kostar osv. Vi är inga prylgalningar som många andra som ska ha senaste teknikprylarna osv . Vi reser o handlar Mollysar för pengarna=), andra gör annat, tänk om alla kunde acceptera det!!

Unknown sa...

Jag blir nog mest förvånad att så många sitter och läser när det uppenbarligen är jobbigt för dom, när det sticker i ögonen och dom bara måste sticka ut hakan och säga nåt dumt. Jag respekterar att man kan ha olika åsikter om saker och ting, men man ska kunna stå för det och inte gömma sig bakom anonymiteten.....Kram

Pååterseende sa...

Ja, jag skriver under allt som Linda skrev:-)
Alla har olika hushåll och olika ekonomiska situationer..
Alla gör olika saker för sina pengar..
De flesta av oss som bloggar om odd molly är i 30-års åldern och uppåt..
Vi är mogna kvinnor som uppenbarligen har råd att unna oss kläder som vi tycker om..
Hur i all världen kan folk då dels läsa våra bloggar för att sen reta sig på oss så de måste kommentera och ifrågasätta?
Köpa mollysar är ju inte alls som händer i mitt liv menar jag:-D
Jag hade gärna tillbringat en eftermiddag med att äta dina fina cupcakes också någon dag;-)

Bra skrivit..
Kram Mia

Unknown sa...

Ja den svenska avundsjukan ja.....

Håller helt med skribenten och inläggen, jag har inte haft någon än som frågat hur jag har råd men vet nog vem som ev skulle kunna och jag väntar bara på att få säga till svar:

- Du röker ju upp minst ett par mollysar i månaden....*hehe*

Som sagt så är det upp till var och en vart man vill lägga sina pengar och jag skiter fullständigt i vart andra gör av dem så länge det inte drabbar mig i slutändan.

Kraaaam

Helen sa...

Jag kan bara instämma även om jag inte råkat ur för såna kommentarer - ännu.

Jag har en massa saker som jag inte gör/köper som andra gör/köper.
Ingen ska behöva redovisa sina ekonomiska förutsättningar pga en anonym kommentar, anser jag.

Lillis goes Odd sa...

Näe, upp till var och en att ansvara för sin ekonomi och sina inköp.
Så fin du är i koftan!
Kram

Lindas stil sa...

Intressant inlägg! Jag har själv aldrig varit utsatt för att någon har kikat snett på mina mollysar men i min jobbvärld florerar det märkeskläder så det beror kanske på det. Jag har funderat mycket på det där med mollysarna och jag tycker som ni att andra ska ge blanka f*n i vad man gör för sina pengar. MEN, sen funderar jag också över hur tusan folk har råd och om det finns sådana som lägger pengarna på dyra klädesplagg (eller teknikprylar för den delen) ist för att åka utomlands med barnen/göra kul aktiviteter på barnen. För inget får vara på bekostnad av barn, det är min starka åsikt i kråksången. Blir svårt att bortförklara "nej mamma ville ha några nya klänningar så därför blev det ingen resa till Egypten i år". Alt att folk skuldsätter sig för att ha dyra märkeskläder. Det är ju totalt vansinne. Men i slutänden gör alla myndiga människor vad de vill för sina pengar. Punkt.

Johanssonskan sa...

ja, jag är ju bara tvungen att flika in här, blad alla sunda kommentarer.
Jag fattar inte heller hur vissa människor ORKAR bry sej hur man har råd med den ena eller andra... Dom behöver bry sej om sej själv & ta tag i sitt inskärnkta liv.
Alternativ nr 2 är att dessa konstiga varelser gillar att det liksom blir debatt om vad DOM har skrivit. Så det bästa botemedlet mot såna är att ignorera dom totalt :-)


♥Åsa

HOUSE of ADELA sa...

Håller med dig helt och fullt! Har ingen förståelse för anonyma fega påhopp som ingen vågar stå för med sitt namn! Blir såååå trött på dom.

Kram
Adela