tisdag 2 augusti 2011

Men vad fan?! Och fläckborttagningsmedel!

I gårkväll var det dags igen. "Fjortisarna" som tydligen härjar här på nätterna (enligt grannen) sparkade ner två brevlådor (inte vår dock) och en hel del smällare avlossades. Eftersom vi bor i ett samfällighetsområde börjar vi bli lite trötta på att våra gångar används för att springa runt på på nätterna. Grannens cykel blev stulen härom natten.

Vi gick faktiskt inte ut. Vi var liksom upptagna med annat. Idag fick prinsen nämligen opereras helt oplanerat. Och eftersom det inte får läggas bandage och kragen sitter fel måste han övervakas för att inte riva i såret. Babystrumpor på tassarna tipsades det om. Hur länge tror ni de satt på? En långärmad tröja har slaktats så får vi se om det funkar... What can I say? Är helt slut efter denna sommaren!

Och eftersom frukost/lunch fick intagas på ett hamburgerhak i närheten av djursjukhuset kommer vi till det jag behöver hjälp med. Naturligtvis spillde jag på mina ljusa kläder! Och jag är inte alls hemma i fläckborttagningsvärlden, men inser att jag borde bli det eftersom jag är lite mer rädd om mina mollysar.

Vad använder ni?
Har ni olika för vita och kulörta plagg eller funkar samma på allt? Vilket är bäst?
Inte riktigt vad jag är ute efter ;o)

9 kommentarer:

Linsan sa...

Jag förstår att du är slut! Hoppas att prinsen mår bättre! Gällande fläckborttagning är jag ingen expert... Använder vanish spray som jag tycker funkar mot det mesta. Kram L

Odd me sa...

Galltvål ska vara jättebra har jag hört! Har precis köpt hem men inte testat själv än..Kram

Anne sa...

Galltvål fukar på det mesta men tala om för mig vilken sorts fläck och vilken sorts tyg så ska jag slå i min gamla husmorsbok!
Kram

Linda sa...

Vanish pulver funkar på alla fläckar vi haft, hittills. Inkl en 6åring som grisar ner sig med än det ena och än det andra...

Fröken Abbe sa...

Tack för tipsen!

Frösötös: Ja du, haburgerdressing på tunika av 100% bomull och shorts av 98% bimull 2% elastan.
Låter bra med en sådan där bok!

Anne sa...

Hihi nä inget om hamburgerdressing och avs. fettfläckar står det en massa mystiska procedurer som innefattar bla potatismjöl, bensin, ammoniak mm, det verkar vådligt MEN slutklämmen: " fett på kläder behandlar man med lite diskmedel innan de läggs i tvättmaskin" . Kanske funkar???? Jag skulle satsa på Galltvål!!!!
KRAM

Once in a Lifetime sa...

Vilka vildingar ni verkar ha i området!
Jag kör alltid Vanish, den rosa sprutflaskan, brukar fungera jättebra!

Stor kram/C.

Anonym sa...

Tycker inte Vanish funkar så bra- använder Ta Bort på värstingarna, gärna med galltvål, flytande efteråt. Sedan i tvätten med lite av medlet kvar i plagget... Brukar fungera bra. Varning dock för att använda Galltvål på bärfläckar.....ska fungera men de ändrar bara färg och blir permanenta...!!!

Lycka till!

Verkar röj i ert område...!Ni får väl bilda vandringsgrupper och försöka identifiera fjortisarna...sedan agera...Min man brukar alltid prata med dem (vi har ett dagis bredvid oss där det alltid hängs och låts..)så att de helt enkelt vet att han har sett dem. Pratar med civilt med dem och inte otrevligt så brukar det gå bra, de skärper sig. Fast de som ni har hos er verkar bara vara den där "småbusiga" sorten...sådana vet jag att han brukar säga att de inte vill bli upptäckta så det gäller att se dem och kanske jaga efter dem lite så blir de rädda... Är de coolare än så ja, då gäller att försöka ta reda på vilka de är, eller ringa sådana där anställda ungdomsfritidledare o dyl. Ringer ni polisen måste ni säga att det "verkar som om de bryter sig in" annars kommer de sällan....


Nej, vi har inte behövt ringa polisen...men grannen till ett annat dagis har den där erfarenheten!

Kram, Forbid Me Not

Anonym sa...

Hej. Jag tar bort fettfläckar från typ dressing, olja, smör etc. genom att gnugga lite YES diskmedel på fläcken innan jag tvättar plagget. Om fläcken är riktigt jobbig kan det behövas två omgångar med YES innan den är borta. Jag har gjort likadant på bomullskläder samt tunikor och annat i känsligare material som silke mm. Lycka till