söndag 7 augusti 2011

En lektion i japanska

Min vän fru Akita är återigen i Sverige och stannade hos oss en natt. Fastän vi alltid pratar, pratar och pratar finns det alltid något nytt att ta reda på om det japanska livet.

Vacker bloggare in action.

Eftersom hon bloggar skulle jag nu invigas i grunderna i det japanska skriftspråket och hur hennes bloggande omvandlas till tecken. Mycket intressant! Eftersom min dator tydligen saknade "omvandlingsknappen" kunde detta dock inte låta sig göras på samma sätt på min dator.

Tydligen måste de lära sig tre sorters skriftspråk. Puh!

Gåvor till mig och Smakrådet: minirökelse som faktiskt luktade otroligt gott samt någon slags sprit att dricka "on the rocks". Blir spännande att prova!

Igår var hon på stor fest iklädd kimono, och har ni inte sett detta live är det svårt att förstå hur vackert detta är. Bara att knyta skärpet, obi, rätt är ju en hel vetenskap!

Visste ni förresten att det finns en svenskinspirerad by där japanerna bor i "svenska hem" och firar både Lucia och midsommar och ordnar kräftskiva? Fru Akita har varit där och efter alla lekar och sommarsånger tyckte hennes man att alla sångerna lät så ledsamma. Själv tänkte hon inte på det eftersom hon hört dem och är väl förtrogen med svenska men det var ju jätteintressant tyckte jag! Samtidigt som de tycker att det talade språket låter sjungande.

Jag önskar att jag en dag vågar flyga till Japan!

3 kommentarer:

Jeanette sa...

Mysigt med besök från din japanska vän.
Kram

Unknown sa...

Klart du ska till Japan! Skulle vilja åka dit när körsbärsträden står i blom:) Kram

Linsan sa...

Det är så fascinerande med andra kulturer! Kram L