söndag 27 februari 2011

Odd Molly-provningar bara för smala?

Nu blir det provningar lite här och var i Odd Molly-bloggarna, och det är det många som uppskattar. Dock var det något som jag reagerade på, som jag bara måste ta upp!

Jag vill inte bara se fina modellprovningar där kläderna sitter perfekt, då har vi ju produktbilderna (nåja, ibland är de inte så perfekta). Jag uppskattar att se plaggen på olika människor, olika formade och med olika längd. Även de som visar när plaggen sitter illa. Detta är ju också till hjälp! Och att påstå att en tjock människa förstör kläderna... det är enligt mig en fruktansvärd människosyn!

Är det så här vi vill ha det? Tjocka ska må dåligt över sig själva?

13 kommentarer:

Dr Molly sa...

Jag tycker nog att det är väldigt få riktigt smala tjejer som bloggar om Odd Molly. Jag själv har absolut ingen modellkropp och drar närmare stl 40 än 36 i vanliga kläder, visserligen ofta stl 1/2 i Odd Molly men jag är ju så kort att jag snarare borde va en 0a. Smal på vissa delar av kroppen men tjock på andra. Katinka och Odd Molly-holic har stl 2 i Odd Molly, Mollymera och Pingla fyra. Kan på rak arm inte komma på någon annan än Skrutteruttan och Natalie (finest) som är en 0a.

Jag tycker absolut det är kul att se alla kroppsformer och Odd Molly är väl ett märke som passar alla olika kroppstyper!

Kramar

Fröken Abbe sa...

Det är absolut inte själva provningarna jag reagerat på, jag tycker de är jättebra,som jag skrev! Det var en kommentar. Så jag hejar på alla - stora som små!
Kram

Anne sa...

Men hjälp - har du sett kommentaren någonstans att "en tjock människa förstör kläderna"????? Jag tycker att det finns väldigt bra variation på provningarna - Katinka - Christina - Pingla - Dr Molly - Oslotigern mfl. Jag tänker även på att den goda Doktorn visade hur illa Pointelle LK satt på henne i strl 1 vilket jag var oändligt tacksam för eftersom jag förbokat en 1:a och insåg att det inte fanns en sportmössa att jag skulle kunna ha den ;)Frågan är väldigt intressant tycker jag och det här inlägget kanske kan bli början till en liten debatt???
Kram

Anonym sa...

Håller med dig fullt ut, det roliga är ju att dessa kläder kan bäras av olika storlekar och olika modeller. Man får ju ändå ett hum om hur det skulle se ut på en själv. Vackra kvinnor oavsett storleken 0 eller 4.

VivanDivanGoesFashion sa...

Fy vad trist om någon lämnat en sån kommentar. Tycker det är helt underbart att se bilder på hur kläderna sitter på olika kroppstyper. Hjälper mig många gånger när jag ska köpa något. Själv brukar jag vara lite feg i provhytten så jag bjuder inte på så mycket provningsbilder men är jättetacksam för alla som gör det. Och det bästa är ju att olika plagg ser olika ut på oss alla så att vi inte köpar samma sak :-). Själv är jag en 0-1 men Odd Molly kan sitta riktigt illa på mig ibland så vem kan påstå att det bara är för smala. Och förresten är det inte helt kul att vara smal heller ibland och många smalisar mår mycket sämre över sina kroppar än vad en del med lite mer former...
Bra inlägg och bra att alla får upp ögonen för nån som lämnar en så dum kommentar. Hoppas denne läser och skäms!

Kram
/Vivvi

Mollymera sa...

När jag gör mina provningar så är det för mig själv, jag vill veta hur plaggen sitter på mig. Jag gjorde precis samma provningar fast utan kameraan i högsta hugg, när jag inte hade bloggen. Nu tänker jag att det kan vara interssant för 4or, som typ ser ut som jag, hur plaggen blir på oss!!
Bra att du tar upp ämnet!!
Kramar

Helen sa...

Jag tycker att det som är bra är att se kläderna på någon som är som jag i längd/vikt.
Så de jag träffat kan jag ju kika in hos.
Faktum är att vissa modeller gör sig bättre på den som inte är trådsmal.

Tyvärr har inte Odd Molly fattat det och kör vidare på jättesmala ärmar t e x.
Vi ser ju inte alla ut som Lena Ph...

Nadia sa...

Kan bara instämma - att se provningarna på olika former o längder ger en dimension till på hur storlekarna är, tyger faller, trånga ärmar osv. För mig var det en uppenbarlese att hitta Sannisens blogg - en lång tjej till med kvinnliga former - hennes provningar är ovärderliga för mig.
Fast jag tycker det är lika kul med alla andras provningar och framförallt kommentarerna till hur de upplever plaggen.
Jag var en sådan som sneglat på OM i några år men inte ens vågat prova för jag trodde det bara var för små smala människor - men när jag väl tog mod till mig upptäckte jag att det fanns mer som passade riktigt bra än tvärtom!

Unknown sa...

Jag är jätteglad att det är så många som gör provningar. Att få se plaggen på en kropp som påminner om ens egen är till hjälp när man har långt till butikerna. Kram!

Anonym sa...

Menar du den kommentaren hos Katinka om att vissa bloggare inte borde "förstöra" Odd molly och inte hade någon självkritik? Att de var avskräckande exempel? Eller finns det fler? Jag reagerade också på den kommentaren och undrar vad hon menade, men jag läste inget om att det var just tjocka som förstörde kläderna...?
/ Hanna

Fröken Abbe sa...

Ber om ursäkt lite, jag drog kanske förhastade slutsatser där... men jag kan väl säga att jag slog ihop lite olika åsikter jag både läst och hört, så jag syftar inte på något specifikt.
Och visst är det så att plaggen kan sitta illa på de med mindre storlek också. Det är just därför jag hyllar alla olika slags provningar, även de som visar upp missklädsamma foton!
KRAM

Unna dig alltid sa...

Jag tänkte som Hanna skriver ovan. Viktigast är väl att vi alla hittar den storlek som passar, liten som stor. Själv har jag länge varit en stl 4 och de flesta klänningar har faktiskt varit för små till mig och suttit dåligt. Det har jag insett själv och undvikt att utsätta läsarna av min blogg för dem.

KRAM

Nena sa...

Nej, jag kopplade inte heller den kommentaren till att tjocka inte får ha Odd Molly... Håller med Lina om att det viktiga ju är att man hittar plagg som passar och det är ju inte alltid lätt när det gäller Odd Molly tyvärr! Jag har oftast tvåor och treor , men har plagg både i strl 1 och 4 också. Så är man en typisk nolla eller fyra måste det ju tyvärr vara en hel del plagg som inte funkar alls kan jag tänka! För ibland måste man upp ordentligt i storlek och ibland ner och då har man ju inte så mycket spelrum om man drar största och minsta storleken!

Jag som alltid handlar på nätet är supertacksam för provningarna, men ibland kan de vara lite frustrerande också... Just nu väntar jag på en tröja som i provningarna klassats som för liten, normal och för stor!!! Så nu är jag väldigt nyfiken på hur den kommer sitta på mig!

Intressant diskussion hur som helst!
Kram