måndag 13 december 2010

Lucia

När jag var liten tittade vi alltid på Luciamorgon på TV och myste. Vi julpyntade inte förrän lillejulafton, så detta var en försmak. Vi tände ljusen i vår lilla Lucias krona. Ja, just det kanske jag inte minns, men jag minns själva Lucian. När jag flyttade hemifrån saknade jag Lucian, för det finns ju inte så mycket typiskt Luciapynt.

För något år sedan hittade jag "min barndoms Lucia" på loppis, i så fint skick. Barnslig glädje! Ikväll pryder hon soffbordet hos mig tillsammans med två andra loppisfynd - stjärngossen och tomten. Det speciella med dessa gossar är att de är lite färgade, och inga blekfisar! Det är väl ovanligt att springa på mörkhyade prydnadsstjärngossar?

Undrar om min mamma har tänt ljusen i den lilla Lucian och tittar på Lucia på TV nu?

Har ni något speciellt Luciapynt?

1 kommentar:

Carinale sa...

Å de där små lucifigurerna i keramik minns jag som tusan, de var med på våra julbord också.

Nu för tiden julpyntar jag hela hemmet redan till första advent, kan känna att jag vill ta vara på härligheten så länge som man kan, sedan får man falla tillbaka på det grå igen...