måndag 18 juli 2011

Här är jag född - Kiviks marknad

Snart är det dags för Marknaden med stort M. Kiviks marknad förstås!

Jag är född på Kiviks marknad. Nja, kanske inte bokstavligt talat, men så är i alla fall historien jag fick höra när jag var liten. Min födelsedag sägs nämligen vara enda gången min mor missat Kiviks marknad.

Jag är en zigenarunge (när jag var liten användes ju inte ordet rom) som föddes bland zigenarna på Kiviks marknad. De ville inte ha mig så min "mamma" hittade mig på Kiviks marknad och tog hand om mig. Det var bäst att jag aktade mig när vi gick bland spådamerna så de inte kom och tog mig!

Vilken hemsk historia att dra för ett barn!

Superblond som jag var och utan minnen av zigenarlivet trodde jag väl inte precis på berättelsen, men kanske ändå?

Varje år fick jag givetvis en heliumballong. Den sparades sedan på rummet tills den var alldeles platt och uttjänt. Dessa ballonger fortsatte jag få tills jag var lite för gammal för det faktiskt. Men det var speciellt - det hörde till min födelsedag.

Givetvis har jag också fått en del mindre nogräknade presenter inköpta på marknaden, men de minns jag inte längre. Nuförtiden är det ju ändå det samma, men det har kanske ändrats något. Förra året kunde man fynda både Ilsa Jacobsen, Noa Noa- och Creamkläder där.

Alla marknader har en radiohytt där man kan efterlysa någon eller ropa ut spexiga saker. Detta har naturligtvis utnyttjats av vänner som i tonåren både grattat och skämt ut mig.

Nuförtiden pågår marknaden i dagarna tre och datumen kan variera något. I år infaller den återigen på min födelsedag. Ses vi där?

2 kommentarer:

Helen sa...

Åh jag har inte varit på Kiviks marknad sedan jag var barn! Men jag minns skandalerna och porrtälten med strippor och allt - ja från utsidan då. ;)

Unknown sa...

Det kanske blir en tur dit i år. Håller på med operation övertalning av mannen;) Kram!