söndag 29 januari 2012

En taggatrrrrrrrråååååå eller Härliga dialekter!

Jo, det ska väl sägas med en gång - jag gillar dialekter! Jag tycker det är hemskt när någon går in för att arbeta bort sin dialekt. Alltså tycker jag det är härligt att alla möjliga dialekter nu får utrymme i de talade medierna.

Och så får jag väl erkänna att jag pratar skånska. Dialekten som av någon anledning verkar helt acceptabel att ge sig på med allt vad man har. Dessutom lär min vara bland de "grövsta" varianterna. Men jag använder faktiskt inte dialektala ord för det tycker jag inte är så vackert. Så det blir inga lua, båjsårr, hossor, hoed, bored eller pantollor (finns det ens någon som säger det längre?) från mig.

Men herregud, vad jag skrattade högt när jag hittade det här: http://kpwebb.com/artiklar/2012/svenska-dialekter/index.xml

Och så måste jag faktiskt erkänna att den sista var helt obegriplig för mig. Spännande! Undrar om de bara pratar om sina walkie talkies?
image1312

2 kommentarer:

Unknown sa...

Men du pratar väl inte skånska? öh...jag förstod ju utan problem vad du sa. =O

Dialekter är vackra, nja kanske inte alla men dalmål i alla fall. *hihi* *mycket självgod* ;-)

Blev det något Freeport?

Kraaaaaaaaaam

Unknown sa...

och här över min tröskel kommer aldrig en hung över.... (hung=hund i Hörbyitiska)