söndag 8 januari 2012

Aldrig mer Flügger!

Tänkte mig först rubriken i betydligt starkare ordval, men det hade kanske uppfattats aningen infantilt (?). För egentligen är det kanske inte dem jag ska skälla på, utan mig själv och min oförmåga att lita på magkänslan.

Det har inte gått så bra med mitt målningsprojekt. Eftersom jag är hyresgäst ville jag ha en vattenbaserad färg så inte lukt och rengöring skulle vara något problem, och då fick det bli Flügger. Först blev det en burk råvit men det kändes inte helt rätt eftersom jag alltid, förr om åren, målat med antikvit. Så Smakrådet åkte och bytte. Men tydligen existerar inte färgkartor och olika nyanser i den butiken för deras antikvit var i mina ögon nikotingul och blev inte så bra när jag målade med den.

Efter diverse utbrott från min sida åkte jag iväg till Nordsjöbutiken. Deras antikvita färg är den jag använt förr, men det är ju lite meckigt när färgen inte är vattenlöslig. I butiken kunde de på rak arm ge färgkoden på min så kallade nikotingula Flüggerfärg och de tog fram målarprover och tog med mig runt i butikens olika ljus för att se skillnader. Proffs kallar jag det!

Och så visade det sig ju att deras färger numera alltid är vattenlösliga, så jag kunde med gott samvete åka därifrån med en burk av min gamla trotjänare till färg. Är så irriterad på mig själv att jag inte kollade upp det först! Då hade jag sluppit utbrott och tidsspill och kunde haft ett köksbord att äta vid...

Med rätt färg!

5 kommentarer:

Unknown sa...

Mina svärföräldrar målade om sitt hus i somras och målarna dom anlitade vägrade jobba med Flügger-färg. Den var skit enligt deras expertis.....Kram!

Charlotte sa...

Tack för din gulliga kommenterar på min blogg!
Skönt att ditt bord blev fint till slut!
Lite trist när saker o ting ska krångla..
Kram...♥

In my house sa...

Hej
Tävlingen är inte avslutad....

josse

Gamla mamman sa...

Jag använder alltid Jotun, tycker den är enkel och bra i bruk. Skönt det ordnade sig till slut, ser fint ut :-)

Kram

HOUSE of ADELA sa...

Såå fint det blev till slut;)

Kramar
Adela