onsdag 14 september 2011

Att gå igång - och bli missförstådd

Jag har blivit missförstådd. Lite tröttsamt. Jag lämnade en kommentar på en blogg om att jag gillar att blanda dyrare kläder med butikskedjor. Tyvärr anses butikskejdor i vissa kretsar inte lika fint att handla från, lite "fult" nästan. Därför tycker jag det var bra att bloggaren visar upp kombosar även från kedjorna.

Det har hänt att jag fått frågan om var ett plagg kommer ifrån och när jag svarat en butikskedja har jag sett på personen att det plötsligt inte är så intressant längre. Vissa kretsar verka störa sig på Odd Molly, vissa kretsar rynkar på näsan åt billigare butikskedjor och andra kretsar bryr sig inte. Jag tillhör definitivt sista kretsen! Det viktiga är att man hittar kläder man själv gillar och trivs i - oavsett var de kommer ifrån, oavsett prisklasss!

Tror jag blev missförstådd för att jag skrev att det ibland anses "fult" att handla på kejorna. Kanske uttryckte jag mig inte tillräckligt tydligt, men citattecknen använde jag ju av en anledning. Naturligtvis skulle jag slängt in ordet "anses" så kanske läsaren förstått att det inte var vad jag tyckte. Tänkte att det är lika bra att ta det här i fall fler läst min kommentar och uppfattat det som att jag tycker butikskedjornas kläder är fula.

Vissa har lättare att gå igång, ha kort stubin alltså, och eftersom jag inte hör dit kan jag tycka det är lite tröttsamt. Ta det lite lugnt, alltså. Får jag en konstig kommentar blir jag inte så upprörd att jag måste skälla ut vederbörande direkt, utan tycker det är bättre att kunna bemöta i hysad ton (även om det inte alltid blir så).

"Lugn som en idisslande ko", sa en lärare en gång om mig då klasskamraterna gick igång.

Eller så ska jag kanske inte blogga och lämna kommentarer alls när jag ligger sjuk?

10 kommentarer:

Anne sa...

Trist! Håller fullständigt med dig - det är bättre att ta det lite lugnt för det är ju också så att det ibland är svårare att uppfatta nyanserna bakom det skrivna ordet än när man har ett samtal ansikte mot ansiket.
Kram

Nena sa...

Men snälla nån, du skrev ju klart och tyfligt att du GILLAR att handla även från kedjorna! Hur kan mn missförstå så?? Fast det handlar säkert om en person som gått och retat upp sig länge och sen läste slarvigt och började häva ur sig.... Tur att den personen inte läste min kommentar då där jag faktiskt skrev att jag väldigt sällan handlar på kedjorna numera för att jag oftast inte tycker att kläderna sitter bra på mig....OBS! innan nån börjar missförstå mig nu så ligger det ingen värdering alls i det, utan är bara ett konstaterande och stämmer in på just mig! Jag tycker väl det är suveränt att köpa dessa kläder om man trivs i dem.... (Sen kan man ibland undra lite över villkoren för de som tillverkar kedjornas kläder , men se det är en heeeelt annan diskussion!)
Kram

Once in a Lifetime sa...

Oj det där lät lite jobbigt måste jag säga!
Jag vet verkligen hur det kan bli ibland när man kommenterar...tråkigt dock när det skapar ilska som det låter som här...
Kramar till dig från en som blandar vilt:)

Lindi Loo sa...

Äsch vad knasigt! Jag hade nog greppat vad du menar eftersom jag är av samma åsikt själv. Oftast är det rätt bra balans med både dyrare och lite billigare plagg. Man läser det man 'vill' läsa tror jag och väljer någon att lägga energi på att vara negativ så får det stå för den. Tröttsamt.
Jag idisslar också på här...
Stor Kram!

Unknown sa...

Jag förstod vad du menade! Vill man missförstå så gör man det.....Kram

Hilde sa...

Jag har heller inga problem med att förstå vad du menar. Linda har en poäng, vill man missförstå så gör man det.
Kram

Unknown sa...

Äh stå på dig, håller helt och fullt med dig...jag kombinerar också fritt när jag känner för det och har köpte min beskärda del kläder från HM och andra kedjor. Perfekt med lite billigare kläder när man är i ungdomen och vill ha mycket kläder.

Nu är jag gammal och vill inte ha så mycket kläder, hellre lagom till mina 2 garderober och då blir det oftare lite kläder som håller längre tid i både kvalitet och mitt intresse.

Vet inte var du kommenterat men säger som Linda - Vill man missförstå så gör man det.

Kraaaaaaaaam

Gamla mamman sa...

Det går alltid att missförstå allt tyvärr. Så bra att du inte hetsar upp dig! Jag måste övar lite mer på det...

Sov gott!
Kram

VivanDivanGoesFashion sa...

Vad trist! Problemet när man skriver är att det är läsaren som tolkar och tolkar ofta fel om han/hon vill det. Stå på dig och bry dig inte om ifall nån är dum. Håller helt med dig angående kläder och märken. Det man trivs i och tycker är snyggt ska man ha, spelar väl ingen roll om det är dyrt eller billigt, märke eller inte...

Kram
/Vivvi

Me and my life sa...

Det viktiga är väl att man gillar plaggen- oavsett om de är dyra eller billigare? Jag handlar OM när jag gillar de plaggen, jag har gärna "billiga" leggings till från HM, eller så. Bryr mig inte ett dyft.

Forbid Me Not to be myself liksom....

Kram!