måndag 29 april 2013

När rättvisan segrar

Idag damp det ner ett tjockt kuvert i brevlådan.  Avsändare Uppsala Tingsrätt. "Är det över nu? Har utredningen lagts ner?"

Eftersom jag inte har någon erfarenhet av att läsa domar var jag tvungen att ögna igenom dokumentet lite snabbt, för inte kunde det väl stämma det jag läst på första sidan? Men sjutton sidor plus bilagor på tolv sidor senare inser jag verkligen det.

Hon blev dömd. Rättvisan har segrat. Det lönar sig att anmäla internetbedrägerier.

Naturligtvis finns det en historia bakom,  men som målsägande tar jag inte hänsyn till den just nu. Jag tror ju inte ens att jag kommer få tillbaka pengarna.

Något som jag dock reagerade på var att alla målsägandens adresser var utskrivna.

9 kommentarer:

Unknown sa...

Skönt att hon dömdes men märkligt att kontonummer och adresser skrevs ut. Jag fick tillbaka pengar när Augustibuller gick i konkurs och då kom det ju papper från tingsrätten med. Kan inte minnas attsånt stod med.....Kram

A-K sa...

Jag fick samma brev i brevlådan idag!
Jo, det var intressant läsning. Men våra kontonummer står inte utskrivna, det är den tilltalades olika kontonummer som står utskrivna.

Fröken Abbe sa...

Javisst A-K! Jag råkade publicera ett inlägg som skulle sparas, innan jag läst allt ordentligt. När jag upptäckte det tog jag bort det från mitt inlägg.

Ninna med En Skopa Odd... sa...

Heja rättvisan!
Kram:)

Flippis sa...

Vad bra! Grattis så mycket, Klemar

Septemberflikka sa...

Bra där!

kram

Vikkan sa...

Fy för bedrägerier...
och skönt att synden straffar sig självt....förr eller senare!

Kram Vikkan

Helen sa...

Det är väl offentliga handlingar?
Så då står såna uppgifter med (samma med den DO-anmälan vi gjorde)
Skönt att det gick att döma bedragaren.

Gamla mamman sa...

Vad bra!! Skönt rättvisan segrar. Vilka snygga skor du hittar på Maxi! De där gråa skulle jag ju gärna satt klorna i. Måste genast skicka mor eller far till nån Maxi!

Kram kram