torsdag 12 maj 2011

Kulturtantskoftan

Jag har förstått att några av er tröttnat på Lovely Kniten, men jag hittar både nya och äldre att tycka om och trivas i. För ett tag sedan fick jag tag på en i underbara rouge och just nu är det favoriten. Säljaren var fantastiskt trevlig så det blev en riktigt bra Traderaupplevelse!

En del kallar LK:n för kulturtanskofta, ett ord jag inte riktigt trivs med. Men tydligen är jag en kulturtant. Enligt en "släkting" är kultur närmast ett skällsord och att utsätta barn för det ses i stort sett som tortyr.

Att åka på semester och uppleva lite kultur anses väldigt egoistiskt eftersom man då åker på semster för sin egen skull och inte barnens. Jag menar att det inte behöver vara svart eller vitt, antingen eller. Man kan väl åka på all inclusive charter och gå på vattenland men ändå ta en utflykt till en ruin om man vill? Muséer kan faktiskt vara väldigt spännande för barn, men man kanske får tänka på att försöka göra det spännande.

När jag var på Louisiana var där ett barnsällskap (tror det var ett kalas) som spänt lyssnade på guidens berättelser, de slog sig ner vid skulpturerna och "gick på upptäcktsfärd" och fick själva skapa i barnens konstverkstad. De såg verkligen inte ut att lida, tvärtom!

Ja, jag är väl en kulturtant då...

6 kommentarer:

Mio sa...

Vad konstigt! Kultur kan ju vara så mycket så klart det är för barnen också! Ser mig inte heller som kulturtant men kanske man är det då i andras ögon, med lk och allt...

Mollymera sa...

Jag har vart tvilling med dig idag!!!!

Kram

Mallgrodan sa...

Det var ett roligt namn på koftan...fast LK:n passar i alla läger om du frågar mig:) Jag tycker f ö det är fnissigt kul när det skämtas om Odd Molly (och annat), vare sig det gäller kulturtantskoftor eller Solsidan. Vare sig vi koftbärare eller Odd Molly mår bra om vi tar oss själva på alltför stort allvar. Tycker jag tralalala.

Och att barn inte skulle behöva kultur, bah! Det är just vad de behöver i cyber- eller TV-spelsdimman många befinner sig i för jämnan (cyberdimman bor jag visst i själv:).

Hälsningar f d Mollymatronan (som skaffat ny blogg)

Helen sa...

Ojdå hur ska det gå för mitt lilla barn som både varit i Luxor, konungarnas dal och sett Tut-anch-amon i upplindat skick... Vojne, vojne! =)

Barn behöver absolut kultur! Jag minns fortfarande hur spännande det var i London när jag var 10.

Unknown sa...

Jag älskar Lovely Knitarna! Älskar även charter! Min dotter har överlevt charter-resor med inslag av ruiner utan att ta skada av det:) Tvärtom har hon tyckt att det är intressant! Kram

Helen sa...

Ja är också en kulturtant =)
Och stackars vårt lilla barn som varit i Egypten och både sett Luxor, Konungarnas dal och Tut-anch-amon i upplindad version; vad ska det bli av henne? ;)