söndag 17 juni 2012

Klädsel på begravning?

För några veckor sedan gav jag själv råd om detta till någon på jobbet, eftersom de andra gamlingarna sa nej till alla hennes förslag. De var helt enkelt ganska mossiga i sina tankar tyckte jag.

Men nu tvekar jag själv.

Tänkte ha en knäkort klänning, feminin kavaj och skor med lite klack, typ 20-talsmodell, allt i svart (förutom Odd Molly-underkljol där bara spetsen syns). Men måste jag ha strumpbyxor? Känner att det blir lite för varmt och Smakrådet och min mamma tyckte inte jag behövde det. Tyvärr kommer det ju folk till begravningen som säkert kommer ha åsikter om det. Gillar inte tunna svarta strumpbyxor utan har alltid heltäckande på vintern, men det känns ju inte alls aktuellt nu på sommaren.

Vad säger ni?

8 kommentarer:

Odd me sa...

Jag har dessvärre varit på flera begravningar de senaste åren. Och klätt mig olika beroende på vem som dött. Allt från färgglatt till mer strikt. Det viktigaste är ju att man hedrar den döde och tar hänsyn till de närmaste. De andra kan tycka vad de vill. Tycker personligen att det du valt låter bra. Nu är det sommar och då är det mest naturligt att inte ha strumpor. Kram

Solid sa...

Hej!

Självklart behöver du inga strumpyxor, skulle det vara ruskväder och kallt kan det vara skönt men det är en annan sak.
Hur det än är så är det lätt att känna sig frusen på begravningar.
Det viktigaste är ju att du är där och din klädsel låter fin tycker jag.

Kramar från Eva

Solid sa...

Hej!
Strumpbyxor menar jag självklart
Eva

Helen sa...

Nej du behöver inte strumpbyxor.
Men blir det regn och blärkväder kan du ju ha ett par tunna svarta tajts eller så.

Folks synpunkter handlar mer om dem än om dig; kom ihåg det ;)

VivanDivanGoesFashion sa...

Inte tycker jag att du behöver strumpbyxor såhär på sommaren. Jag tycker din klädsel låter helt perfekt och mycket passande. Jag var på begravning en sommar för nåt år sedan och hade kjol och ingen verkade tycka det var konstigt att jag inte hade strumpbyxor och det var nog inga andra som hade det heller när jag tänker efter.

Kram
/Vivvi

Fröken Abbe sa...

Tack snälla för att ni tar er tid att svara på en sådan banal fråga!

Helen - visst är det så! Tack för påminnelsen!

Kram

Unknown sa...

Du behöver inte ha strumpbyxor! Och skit fullständigt i vad andra tycker! Kram

♥ Bina ♥ sa...

Ja - inte behövde jag då säga något.. det har de andra kloka kvinnorna redan gjort.

STOR KRAM (och tack för hälsningen för några dagar sedan!)