lördag 3 september 2016

Könsuppdelad idrott

Plötsligt har det blossat upp en stor debatt om könsuppdelad idrott och det skrivs debattinlägg som förfasar sig över religionens påverkan.

Intressant.

Visserligen har samhället utvecklats massor sedan jag själv hade idrottslektioner. Och sådana här åsikter tenderar ju att gå i vågor.

På högstadiet hade jag könsuppdelad idrott. I en helt vanlig kommunal högstadieskola. Ingen religion inblandad what so ever. Var fanns ramaskrina över denna uppdelning då? Var fanns rösterna som insåg det absurda i att ha gemensamma danslektioner där killarna skulle sprinta fram till läktaren där tjejer satt och väntade som en köttbit. Den snabbaste killen kunde välja den snyggaste tjejen. Den långsamma killen fick den enda tjejen som var kvar.

Herregud, det låter ju som om jag gick i skolan i början på 1900-talet.

Det där var ju galet. Men jag är ändå nöjd med den könsuppdelade idrotten. Idrottslektionerna handlade inte längre bara om toppskiktet där de bästa killarna och tjejerna fick all uppmärksamhet och även vi som hatade idrott kunde genomföra lektionerna utan att i den bräckliga tonåren bli bedömda av det andra könet och känna oss fullständigt obekväma i våra kroppar.

Ett tag var det ju populärt att ha könsuppdelade lektioner för att odla tjejernas teknikintresse. Var fanns de upprörda rösterna då?

För jag hoppas att det inte bara handlar om religion nu. Oavsett måste elevernas bästa vara det som är i fokus.

Om det ska finnas religösa skolor över huvud taget är en annan diskussion.



2 kommentarer:

Titti08 sa...

Jag hade också könsuppdelad idrott i alla fall på gymnasiet vad jag minns, säkert på högstadiet också.
Tyckte det var bra.
Kram Titti

Unknown sa...

jag kommer ihåg hur låg o mellanstadiets duschar o omklädningsrum var samma för oss alla.I ettan brydde vi oss nog inte men i 6-an innebar det att kön till toaletten var lång o att den som hamnade sist inte han byta om innan klassen startat och efteråt inte fick någon rast. och kan sägas att det var ingen av tjejerna som duschade efteråt... högstadiet var det delat och ja det var väl ingen bra klass jag gick i eller läraren heller så det lämnar jag därhän men hade definitivt inte varit bättre om det varit ihop med killarna.

Ska jag göra en vild gissning är det helt o hållet pga religion det blivit ramaskri. Tror inte det varit samma ramaskri om det varit en katolsk skola eller protestantisk skola heller... men här plötsligt. :-(

O sen kan man som du skriver diskutera om vi ska ha religiösa friskolor, men det kan vi ta om vi träffas... (eller inte för då snackar vi nog annat :-) )

Kram AnnaSC