måndag 26 september 2016

Bokmässan

Antingen får man mersmak eller så blir man avskräckt första gången man besöker Bok- och biblioteksmässan i Göteborg.

Själv fick jag mersmak för några år sedan, trots att jag blev fullständigt överväldigad av intryck. Nu kan jag inte förstå att jag den där första gången hann gå iväg ut på stan för lunch och sedan promenera tillbaka. 

I år hade jag förberett mig noga, vem jag ville lyssna på, men den planen sprack ju ordentligt. Det var osäkert om vi skulle komma iväg, jag kände en retning i halsen, men vi hade ju bestämt, så dagen innan bokade jag biljetterna.

Mest underbara historia/feel good:

Gatuhunden Arthur - så fin han var!
Mikael Lindnord har verkligen talets gåva. Han var så naturlig och intressant att lyssna på. Han behövde inga frågor för att hålla igång.
Julklappstips på den här boken!

Mest viktiga bok:
Flickan och skammen av Katarina Wennstam
Ytterligare en person med talets gåva som verkligen brinner för sitt ämne.
Julklappstips!

Mest roliga men onödiga bok:
Järvheden har tydligen roat sig med att googla fram trådar på familjeliv. När han läste dessa högt och kommenterar låter det ju bara så dumt. Här blev det många skratt bland publiken.
Och så tycker jag ju att han har något visst också...

Mest osannolika bok:
Anna Sundberg från lugna villakvarter i Halmstad var en sökande själ som gick med i den internationella jihadrörelsen och stannade i 16 år.
Jag är väldigt nyfiken på hur det kunde bli så. Hur kan man rättfärdiga det och hur kan demokratiska värden förkastas så lätt?

Samtalet flöt inte alls och några svar fick vi inte heller. Men jag är ändå nyfiken på den här historien.
Julklappstips trots dåligt samtal.

Mest pedagogiska samtal:
Inte en bok som skulle promotas utan ett pedagogiskt samtal om läsning mellan Körling, Gahrton och Unenge. Om det var det mest pedagogiska samtal vet jag så klart inte, för det var det enda pedagogiska jag besökte.

Så här i efterhand inser jag att jag inte borde åkt iväg alls. När jag inte känner för att gå på restaurang i Göteborg måste ju något vara fel. Jodå, hela söndagen låg jag nerbäddad och idag är jag hemma från jobbet.


Inga kommentarer: