lördag 13 augusti 2016

Mynta och mojito

Att jag inte tänkt på det förut?
Jag älskar ju mynta!
Framförallt älskar jag mojitos men även att ha mynta i melonsalladen. Myntan man köper i affären brukar vara ganska liten och det blir inte många mojitos av den, om man ens lyckas få tag i någon. Konstigt att man inte kan köpa fryst mynta, tänker jag.
Men att odla egen mynta har liksom inte slagit mig. Förrän nu.

När Granngården för ett tag sedan hade halva priset på kryddor passade jag på och eftersom jag läst att de kan sprida sig ordentligt planterade jag i en zinkbalja. Och oj, vad den växer!
Det syns inte alls att jag plockad en massa. Jag har både plockat och fryst in, haft i sallad till 20 personer, i sallad till oss själva och i några mojitos.

Det är helt klart värt att odla sin egen mynta mot att köpa i affären varje gång man vill ha.

Igår kväll var det mojitotime!

Ja, vad tusan! Det blir det nog i kväll också!

Inga kommentarer: