söndag 19 augusti 2012

Hjälp med att färga byxor!

Igår köpte jag ett par byxor som jag verkligen trivdes i. Problemet är ju bara färgen. De är gula. Kanske inte så användbart?

Eftersom det var halva reapriset var de dessutom jättebilliga, så jag tänkte kolla upp om de går att färga, annars får jag väl fundera på att lämna tillbaka dem.

Materialet är 99% bomull och 1% elastan.

På Herdins hemsida blir jag inte klokare. På en sida står det :
"Går det att färga in ett plagg av blandmaterial, t ex bomull/polyester eller bomull/elastan?


Svar: Blandade material med en mindre mängd polyester, elastan eller lycra går att färga in, men resultatet blir en ljusare melerad nyans."  

Och på en annan kan man läsa: "Syntetfibrer som polyester, elastan och acryl går däremot inte att färga med någon av våra textilfärger."  

Vad säger ni därute som har erfarenheter av färgning?  



4 kommentarer:

Unknown sa...

Hej vännen!

Det där kan vara knepigt men sist jag färgade så fanns det en färg för syntetplagg som Nitor hade.

Jag färgade min Fonda och den var ju redan svart så det blev bara svartare.

Risken är ju att tråden är syntet och att färgen inte blir lika stark där.

Sen är det nog som de säger att plagget kan bli melerat om det är blandning.

Men med tanke på priset du gett för byxorna och som du säger, gult kanske inte är så användbart så skulle jag nog ha provat i alla fall.

Mitt råd att färga i en nyans som inte alldeles skär sig med det gula från början, alltså färga inte rosa. ;-)

Hoppas du haft en underbar sommar trots det lite lömska vädret!

Jättekramar från Bergslagen

Unknown sa...

Tyvärr är det hundra år sedan jag färgade nåt plagg men det var också brallor. Färgade från vitt till svart och fick hålla på några gånger innan det blev bra. Men det är som sagt en 15 år sedan. Lyssna på Javabönan! Kram

Osloskånskan sa...

Jag färgar mycket, tycker stort sett det går bra. Det enda är tråden som plagget är sytt med, men det kan man lösa med tuschpenna.

Anonym sa...

Färgade precis ett par Lundhags byxor blandmaterial, ljusblå till svart gick jättebra