torsdag 23 juni 2011

Vad betyder nytt eller oanvänt?

Jag börjar faktiskt undra om jag missuppfattat det helt. Det har visat sig att jag tydligen inte alls tolkar begreppen nytt och oanvänt som en del andra. Speciellt inte som en del Traderare.

För mig betyder oanvänt att man aldrig använt ett plagg. Provat det - javisst, men inte tagit det på sig och använt, haft det på sig en stund eller längre.

Ett plagg kan ju förvisso vara ganska nytt men ändå använt. Är det då okej att sälja det som "nytt/oanvänt"? Det är ju nytt men faktiskt begagnat.

Läser man runt på Tradera på annonser eller gamla omdömen finner man att "nytt/oanvänt" både kan betyda att ett plagg är använt men inte tvättat, i skick som nytt eller att det är relativt nytt, sparsamt använt men en liten lagning fanns det visst.

Vad anser ni? Jag anser att det här är dumheter! Varför göra en tolkningsfråga av klara begrepp?

9 kommentarer:

Anonym sa...

Alltså om jag använt en sak en gång, må så vara att det bara är 1 timme så är det begagnat... för jag HAR ju använt det! Har jag bara provat så är det nytt.

Annat är ju falsk deklaration...eller vad man ska säga.

AnnaSC

Jeanette sa...

Jag håller helt med Anna, endast provat och sen av inte om man använt den en eller ett par timmar.

Trevlig midsommar!

Kram

Unknown sa...

Håller med Anna och Jeanette! Kram!

Tindy sa...

Håller med ova, om jag provat det eller haft det på mi en liten stund så skriver jag alltid
~ i nyskick, har jag inte ens provat det så är det oanvänt...kram kram :)

Tindy sa...

Vissa bokstäver föll visst bort?? Men du förstår vad jag menar :)

Hilde sa...

Jag håller också med Anna ovan här. Har jag använd ett plagg ett par timmar=plagget är begagnat och i fint skick.
Kram

Tindy sa...

Hälsar du på fler gånger i staden och vill ha lite sällskap på gränden så hojta till...deras spett är too die för :) kram :)

♥ Bina ♥ sa...

Använd en gång - i nyskick/som ny kan väl vara ett vettigt sätt att skriva isåfall?

GLAD MIDSOMMAR!
kramar

Fröken Abbe sa...

Okej, så då håller vi i alla fall med varandra här! Självklart är det okej att skriva i nyskick för då förstår man ju ändå att det varit använt.

Detta är inte något jag själv råkat ut för alls, men jag började fundera över det när jag såg en annons märkt med nytt/oanvänt och det sedan stod att det var använt men inte tvättat. Det var ju i alla fall bra av säljaren att skriva detta i texten!

Kram på er allihop!