söndag 26 juni 2011

Färgningsråd önskas!

Jag har ett underbart skönt linne som jag lyckades knipa urbilligt, men som tyvärr bara blivit liggande (kan ju förvisso bero på att det inte varit så varmt de senaste 10 månaderna...). Modellen är jättesöt tycker jag, men grå är ju inte alls min färg!

Vad tror ni om att färga det? Helst skulle jag vilja ha den ljusare, men det funkar kanske bara att göra grått mörkare?

Vad säger ni som har lite vana av att färga textilier? Själv har jag bara ägnat mig åt batik i min ungdom, och det är väl inte riktigt vad jag vill uppnå med den här :o)

4 kommentarer:

Nadia sa...

Det brukar funka att bleka men det kan bli olika resultat på olika kvaliteter i plagget. Och gillar du inte den ljusare versionen kan du ju då färga till annan färg
Kram!

Me and my life sa...

Finns sk. "Avfärgningsmedel" man kan köpa, men det är inte säkert att det blir bra. Man brukar säga att man kan bara färga mörkare än vad ursprunget är...Annars syns liksom det "igenom" och vad det då blir för resultat är inte lätt att förutsäga.

Är linnet HELT i bomull? Annars går det ju inte att färga lika lätt? Polyestertråd (den vanligaste tråden) färgas ej med vanlig färg. Läs på förpackningar innan...

Men kanske skulle marinblått ändå vara fint- blir ju fint till solbränna?

Lycka till!

Kram.

Mollymera sa...

Har du fått mitt mail jag skickade igår?
Kram

♥ Bina ♥ sa...

Långt rosa linne under och rosa kofta över ... tadaaa!