torsdag 23 juni 2016

Att fira midsommar

Firar ni midsommar som ni vill?
Det gör inte jag riktigt.

Så här är det: Jag äter inte sill. Jag tycker man ska ha MYCKET gräslök i gräddfilen och inte bara lite som strösslas som dekoration. Jag tycker inte att grillat med bearnaisesås är toppen som huvudrätt. Jag vill äta nypotatis med gräddfil och gräslök till huvudrätten.

De vi firar med anser att gräddfil och gräslök tillhör sillen och serveras endast som förrätt. Tar du inte upp då blir du utan! Eftersom gräslöken ska räcka till många kan man bara strössla lite fint ovanpå.

Jag tror minsann jag ska ta med en liten burk extra gräslök i år!

Tanken var att vi skulle ha midsommar hos oss nu när vi har plats. Det hade vi annonserat om tidigt, utan en formell inbjudan. Plötsligt kom en inbjudan från de vi brukar vara hos flera veckor i förväg, de som brukar bjuda tre dagar innan bara. Tyvärr tror jag det beror på att de inte vill åka så långt och att de vill kunna fira med sina vänner, alltså ha kontrollen över vilka som bjuds in.

Ja, ni märker ju - min midsommarblues börjar göra sig påmind. Det här är ju bara petitesser! Trots allt brukar vi få riktigt trevligt!

Glad midsommar på er!

1 kommentar:

Titti08 sa...

Här firas som vi vill, här hemma.
Liten buffé med sill , löjrom, gravlax.
Paj till huvudrätt, som alltid!
Efterrätt blir en jordgubbscappuccino!
Recept kommer på bloggen.
Trevlig Midsommarafton önskas dig.
Hoppas det går bra med gräslöken!
Kram Titti