lördag 12 juli 2014

Mallorcas stränder

När man är för gammal för barhopping får det bli strandhopping istället.
Vi hyrde bil två dagar och ena dagen gav vi oss iväg till några stränder.

 
Es Trenc.
En absolut favorit och ensam värd bilhyran!
Trots att det var mulet när vi var där var det helt fantastiskt med underbart turkost vatten och härliga vågor. Det var som att bada i en drink!

Hit återvänder jag gärna!
Kallas Mallorcas Karibien.

Cala Llombards.
Jättemysig liten strand i en vik omgärdad av klippor.
Och det där klara vattnet.

Cala d'Or. 
Det såg så fint ut.
Men vattnet var så kallt att jag inte ens gick i och vattnet var skräpigt. Stranden alldeles knökfull och jag trivdes inte alls.  Här stannade vi nog bara en kvart.
 
Cala Marcal.
Inte så bred strand men väldigt djup med flera volleyballplaner.
Här gjordes dagens sista strandstopp medan solen började gå ner. En del lokalbor (?) verkade det som och det var trivsamt att se simskolebarnen hejdlöst kasta sig i havet. När vi gav oss av gick de över till volleyballplanerna och värmde upp.

Alcudia.
Mångas favorit. Inte min.
 Jag gillar när man kan ha uppsikt över sina saker på stranden men det blir ju svårt när det är så långgrunt för att sedan bli djupt direkt. Sanden var väldigt fin men så hårt packad att man inte kunde göra det bekvämt för sig.
 
Har du besökt någon av dessa? Vad tyckte du?


3 kommentarer:

Titti08 sa...

Es Trenc har jag varit till.....minns att det var väldigt fint där.
Vi hyrde bil sommaren 2008 och 2009 och körde runt en hel del.
Bodde i Soller, stranden där dock stenig.
Kram Titti

Fröken Abbe sa...

Haha, i Soller var jag förra sommaren och skulle bara känna på vattnet. Genast fick jag en tagg i foten. Tyckte dock att det var som en gryta där - så otroligt varmt.
Kram

Flippis sa...

härligt att se, särskilt en dag som idag när det inte verkar sluta regna överhuvudtaget. Jag har aldrig varit i Spanien överhuvudtaget tyvärr, men kanske, kanske blir det snart... Kramar