söndag 17 mars 2013

När lusten försvinner

I hela mitt liv har epitetet bokslukare ingått i min identitet. Läsningens art förändrades dock med yrkeslivet eftersom jag läste så mycket som "ingick" i jobbet. Men så fick jag problem med ögonen och efter två ögonoperationer slutade jag läsa. Mina ögon ville inte som jag. Bokhyllan var full av olästa böcker och det var bara stressande att känna att jag borde läsa. Jag var inte längre en läsande människa och absolut ingen bokslukare.

Jag påbörjade flera, men kom aldrig ens halvvägs. Till slut kände jag att jag måste tvinga mig att läsa en hel bok. Det var en seger när jag läst ut "Alkemisten". Läsandet blev ingen rutin, det blev bara på somrarna som jag läste. Nu var det dessutom arbetet som stressade min hjärna som inte orkade koncentrera sig på böcker, det blev bara lättlästa tidningar.

För att komma igång med läsningen igen inriktade jag mig på det mest lättlästa jag kunde hitta med enkelt språk. Böcker som inte krävde någon tankeverksamhet alls. Det blev "Sofies mode" och liknande.

Efter att ha läst en undersökning gällande mitt yrke bestämde jag mig för ett mål för året. Jag ska läsa två böcker. Det borde jag klara. 

Skörden från årets bokrea.

Jag börjar med "Bockfesten".

1 kommentar:

Flippis sa...

Det låter ju som ett bra mål, med tanke på vad du varit med om. Så sorgligt att inte kunna läsa som man vill, det är, i alla fall för mig, ett stort nöje. Klem från en som faktiskt inte shopsat en enda bok på rean än, fast en kokbok ligger ganska illa till..får se hur det blir.