söndag 10 mars 2013

Ett tips till Röda Korset

Fick besök av Röda Korset igår. De stackarna var ute i iskyla och blåst för att ragga givare. Jag satt och jobbade och var helstressad och hade inte alls tid att lyssna på långa utläggningar och kände faktiskt bara: "Kom till saken!". Om Röda Korsets egentliga arbete säger jag alltså inget.

Men så kom det.
-Du kanske själv har barn?
-Nä.
-Men det kommer väl?
-Nej!

Alltså, jag tog inte illa vid mig. Och i sådana här lägen kan jag faktiskt tycka det är lite kul att se hur människan reagerar. Det jag undrar är bara hur han tänkte. I deras arbete att ragga givare - spelar det någon som helst roll om man har barn? Tror de att endast föräldrar har empati och vill göra det bättre för världens barn? Varför ens ställa frågan? Visst hade jag kunnat svara något så att han inte skulle känna sig obekväm, men varför ska jag inte kunna vara ärlig?

Så ett litet tips till Röda Korsets är ju att inte ställa irrelevanta frågor som kan leda till obekväma situationer. För er egen skull.

Nä, nu måste jag fortsätta jobba...

2 kommentarer:

Unknown sa...

Nej alla vill ju faktist inte ha barn. Kan man ju inte ta för givet....Kram

Gamla mamman sa...

Precis sådär känner jag ibland - varför ska man nödvändigtvis tvinga in alla människor i ett fack? Och det är verkligen inte så att man måste ha egna barn för att ha empati.

Kram!