lördag 12 augusti 2017

Helsingborg - Helsingør

Det är ju inte helt okänt att väderprognoserna inte riktigt stämt i sommar. Det har lovats strålande sol och blivit mulet och grått, men också tvärtom. Vi hade bestämt oss för att ta en tur till Helsingör och det fullständigt vräkte ner på morgonen. Men eftersom prognosen visade uppklarnande chansade vi och tog varken med oss paraply eller regnkläder.

Båtresan inleddes med frukost - nämligen pølse. Vi var vrålhungriga, men det gick ner enbart tack vare senapen, ketchupen och den rostade löken. Själva korven är ju ingen hit! Väldigt lugnt var det på båten, inga köer någonstans och gott om plats.

Eftersom det faktiskt blev strålande sol bestämde vi oss vid lunch för att sitta på uteserveringen på Café Hyacint. Det tänkte många andra också. Jag hade för säkerhets skull bokat bord och fick då veta att 20 minuter före öppning brukade uteserveringen (som inte kan bokas) fyllas på. Mycket riktigt. Vi tog det sista bordet och efter oss kom många och blev häpna när de insåg att restaurangen inte ens öppnat.

Tokigt? Absolut, men  värt det! För 109 dkr fick man tre smørrebrød, en öl och en snaps. Jag bytte ut mot vin istället. Så gott det var, och bra tilltaget! Spättan var varm och spröd.
Smakrådet tog meny 1 med spätta, räkor och rostbiff.

Jag valde meny 3 med spätta, räkor och lax. Mums med riven pepparrot!

De danska flaggorna är så söta i vimplar!

Nej, vi fortsatte inte ner till Köpenhamn.

Mysiga små gränder.

Söta hus som påminner om "hemma".


Härliga färger!

Det är något med portar och vackra innergårdar som jag går igång på.

Den här gamla gränden är så fin!

Och så de danska blomsterstånden! Det här var en bukett helt underbart kombinerad! Om vi hade åkt raka vägen hem hade jag nog köpt mig en bukett för 25 dkr.
En gång gjorde jag det och den stod i minst en vecka, så det kan vara värt det!

Vackra rosor!

Krukrosor i ljuvaste rosa med sånt där fint vaxpapper.

Vi köpte med oss kransekage hem. Det var så länge sen vi testade det att vi inte kom ihåg hur det smakade.

Det blev mycket varmare än vi trott, så vi orkade inte riktigt göra något mer än att strosa runt i den lilla stadskärnan innan vi tog båten tillbaka.


1 kommentar:

Titti08 sa...

Vilken härlig utflykt.
Den har jag också gjort för ett antal år sedan.
Kram Titti