söndag 1 oktober 2017

SKÄMS!

Det blev en lååång dag i Göteborg med många intryck. Vi besökte i vanlig ordning bokmässan, men det var ju lite speciellt i år.

Vi gick ut på balkongen för att svalka oss och njuta av solskenet då vi plötsligt såg hur polispiketerna ställde upp sig. Efter ett tag motade de iväg motdemonstranterna från något ställe runt hörnet på mässan och det var då det började.
Poliserna gick emot motdemonstranterna.
Folk började dra sig mot mässan och Liseberg, som stängde sin entré.

Stenar och flaskor slängdes mot polisen, rejäla "smällare" avfyrades på busskurernas tak, ynglingar som gick fram och provocerade polisen, slog till deras hjälmar. Vi såg en polis bli skadad. Motdemonstranterna satte igång rök och satte sig sedan mitt i röken för att fota eller filma, antagligen för att få dramatisk effekt på bilderna.
Längst till höger vid övergångsstället syns hur motdemonstranterna filmar allt de gör.

JÄVLA DRÄGG!

Uppe på balkongen kände jag hur arg jag blev och det blev även damen bredvid mig. Om man står upp mot rasism och nazism behöver man väl inte sjunka till den nivån. Och ge sig på polisen!? Gud, vad arg jag blev!

Det är ju nazisterna vi ska vara arga på,  inte polisen!

Prideflaggor vajade, badleksaker, plakat och andra utsmyckningar visade att det kunde ha blivit en fin motdemonstration. Men de svartklädda killarna dolda av huva och sjalar... De som passar på och förstör...

Det samlades även människor på gångbron mellan mässan och Liseberg och plötsligt small det till när en sten fullständigt krossade en ruta där, mot vårt håll. Då kände jag att jag inte tyckte det var säkert att vara kvar på balkongen längre så vi tog oss in. Bara en liten stund senare stängde mässans säkerhetspersonal av balkongen och ropade in allt folk som samlats där.

Vi hamnade senare bredvid en familj som inte kunde ta sig hem på grund av att bussarna bytt plats eller inte gick och de inte ville ta sig förbi demonstranterna.

Inne på mässan stafettlästes "Anne Franks dagbok".

Vi stannade på mässan lite längre än vad vi tänkt, och innan vi gick ut pratade jag med poliserna som sa att det då var helt lugnt.

Tack till alla poliser idag!
Tack för ert jobb och tack för att nazisterna hindrades!

Inga kommentarer: