söndag 8 juni 2014

Sommarblommor - ett tips

Blommor är något som inte funkar hos oss.
Jag tror inte att det enbart beror på mig faktiskt. På min förra arbetsplats lyckades jag nämligen hålla liv i engelska pelargoner. Och fortfarande lever förra sommarens olivträd.
 
Nähä då. Jag är sannerligen ingen växtmänniska så en del är naturligtvis mitt fel. Men i lägenheten har vi sol rakt in och element under de skårade fönsterbänkarna. Det blir för varmt och torrt.
 
Vi har en katt som gillar att tugga på blad. Snittblommor är ett minne blott då det alltid slutar med att vi får torka bord och golv efter en vält vas.
 
Vi har katter som älskar att ligga i fönstren så där får det inte plats några krukor. Vi har en katt som älskar att bre ut sig på borden och putta, putta och lite till på krukorna som ställs där. Tjoff, så ligger de på golvet.
 
Men jag kan ändå inte låta bli att köpa pelargoner. Ett måste på sommaren. När vi hade huset fanns de överallt, inne och ute. Då hade vi ju en del av huset vi kunde stänga om så inte katterna var där. Och fönster åt alla håll. Altan och uterum. Det saknar jag.
 
Eftersom jag vet att de mycket väl kan vara döda om en vecka (och inte vill spendera för mycket då)passade jag på att köpa de här fina när de nu såldes på ICA Maxi till det förträffliga priset av en tjuga.
 
Ser ni det där lilla röda mitt i allt cerise?

Ljuvlig lime, vit och svagt rosa.

De här rara knopparna kommer ge bubbelgumsrosa blommor.
 
Ja, skynda till ICA om ni vill fynda!
Själv ska jag dit och inhandla en billig hortensia idag. Mitt livs första. För 40 kr är väl okej för att se hur länge den kommer leva?
 
Nationaldagen? Jo, den firades med reaskoshopping och flera timmars jobb.
Den som säger att det är lyxigt att jobba med utbildning får sig en snyting.

2 kommentarer:

Flippis sa...

Men vad fina! Pellisar gör en alltid glad tycker jag! Och tack för mailet, tro nämnligen inte jag svarat dig. Jag håller tummarna, Kramar

Flippis sa...

Men vad fina! Pellisar gör en alltid glad tycker jag! Och tack för mailet, tro nämnligen inte jag svarat dig. Jag håller tummarna, Kramar