lördag 14 februari 2015

50 Shades of Grey

Sist jag var på bio såg jag Les Miserables så det var ju ett tag sedan jag var iväg. Så när jag blev tillfrågad att hänga med på 50 Shades of Grey hängde jag genast på. Jag har inte läst böckerna och får säga att jag hade låga förväntningar. Och så hade jag ju hört och läst en massa om filmen. Det har ju varit så mycket snack om den, men det där snacket...

Utanför biografen lämnades några tjejer av pojkvännerna med leenden och menande kommentarer. Förväntningarna på hur filmen skulle vara måste ju varit speciella. Men så fel. Det här är knappast en film som gör att det pirrar till eller att man springer hem med lysten blick. Men många verkar tro det. Själv tycker jag nästan den barntillåtna Dirty Dancing är sexigare. För naket betyder inte automatiskt sexigt. Någon som minns den där scenen i stugan när de dansar av sig kläderna och trycker till om rumpan?

Själv gick jag dit med några som hade läst boken och efteråt bara måste den diskuteras. Handlingen tror jag ingen missat, men filmen kretsar mycket kring ifall Ana ska ge sig in i den här världen eller inte. Hon är ju kär medan Grey försöker hålla avstånd och göra det affärsmässigt. Fokus ligger alltså inte på sexet. Visst är det en del naket - men det är enligt inte mig på ett sexigt sätt. Filmspråket är väldigt avskalat.

Men... Första halvan blev jag mest irriterad. Det var liksom för övertydligt. Först och främst reagerar jag på namnet - Anastasia Steel. Tycker det låter som ett porrfilmsnamn. Men det är kanske bara jag? Sedan är det väldigt mycket bitande och slickande på läppen. Irriterande mycket! Känns inte riktigt 2010-talet. Jag började fundera på om hon behövde lypsyl. Och irriterad blir jag över den där Greys försök att få denna oerfarna tjej att göra saker bara för att han vill. Det känns liksom inte riktigt ömsesidigt. Hon är ju kär och går med på saker pga det. Något han borde vara mer uppmärksam på. Det är lite: "Jaha, är du oskuld? Då är det bäst att jag älskar med dig och tar bort udden av det så att vi fort som tusan kan fortsätta med lite mer hardcore som jag vill. Jag ska bara vänja dig vid sex först."

Men sedan gaskar ändå den där Ana till sig och lyckas hålla honom lite på avstånd för att få det hon vill ha - närhet. Och lite smålustig får jag säga att filmen var.

Bara själva upplevelsen att gå på bio gör nog att jag ger filmen ett extra hjärta. Den får nog tre hjärtan av mig. Den som först började göra PR för böckerna (och filmen) borde ha tjänat rejält på det här. Om filmen säger jag: mycket väsen för ingenting.


1 kommentar:

Flippis sa...

TYckte första boken var usel, härdade ut andra och tredje var väl ok bra, men jag har faktiskt inte någon större lust att se filmen. Helst inte efter ditt och andras mediokra betyg. Se "The Imitation Game"- den är riktigt bra! Kram och hoppas allt är väl