söndag 26 oktober 2014

My safety - my ass!

För någon dag sedan fick Smakrådet ett samtal från en försäljare. Volymen var så hög att jag hörde det hela. Tjejen i andra änden läste mycket prydligt innantill från manus och lade in Smakrådets namn på valda ställen för att skapa kontakt med sin kund. Det var lite skrattretande faktiskt.


Hon informerade om att personnummer helt lagligt finns tillgängliga för kriminella typer, men som tur var kunde hon erbjuda en tjänst som uppmärksammade Smakrådet på om hans personnummer används.


Nu tog samtalet en annan ton och var inte alls skrattretande längre.


- Jag är inte intresserad, informerade Smakrådet.
- Vad är det du inte är intresserad av? frågade tjejen.
- Ja, detta går väl ut på att ni ska sälja den här tjänsten och det är jag inte intresserad av.
- Men det handlar om ditt personnummer! Vad är det du inte är intresserad av? sa tjejen upprört.
- Jag är inte intresserad av att köpa tjänsten av er, sa Smakrådet lätt irriterat.
- Men det är ditt personnummer! Vad är du inte intresserad av? Vill du inte skydda dig mot bedragare? sa tjejen mycket upprört i skarp ton.
-Jag är inte intresserad av att köpa tjänsten av er.
- Jag förstår inte vad du inte är intresserad av! Det gäller ju ditt personnummer!!! sa tjejen aggressivt.
Klick!
Smakrådet lade på.


Det kändes olustigt. Kommer hon nu använda personnumret när hon vet att tjänsten inte såldes? Jag googlade företaget Mysafety och hittade anmälningar och rapporter om aggressiva metoder.


Dagen efter fick jag "Råd & rön" där man kunde läsa just om Mysafety som blivit uteslutet ur telefonförsäljares organisation på grund av oetiska metoder.
Mysafety - my ass!

1 kommentar:

Flippis sa...

hahha, det är rätt! Djäkla typer. Hoppas du har det bra, Kramen