tisdag 6 maj 2014

Häng med till Jordanien!

Jag hade ett intyg från läkaren som avrådde från resan så att vi verkligen skulle åka bestämdes samma dag. Det var till att släpa sig ner i källaren och rota fram sommarkläderna, och de som inte packades ner fick ligga kvar framme. Det fanns inte tid eller ork att fixa till helt enkelt.

Men vilken fantastisk resa det var!
Jag gjorde precis allt som läkaren avrått ifrån, men det gick ju bra.

Jordanien är ett öppet arabland med vänliga människor. Även om det är tryggt och enkelt att resa dit finns det naturligtvis saker i landet jag inte kan stödja. Man ska ändå vara medveten om landet man åker till. Dock anser jag att det gäller oavsett vart man reser - Egypten, Förenade Arabemiraten, Thailand, USA... Spelar liksom ingen roll.

Aqaba ligger vid Röda havet och gränsar till Eilat i Egypten, vars stadsljus syns här.
Aqaba är dock en riktig stad med lokalbefolkning och vardagsliv, och inte uppbyggt för turisterna. Dock har de stora hotellkomplexen egna stränder där man inte behöver tänka sig för om man har bikini.

Att ständigt se bergen i bakgrunden är en sådan vacker vy som inte går att se sig mätt på.

Vi bodde på Kempinski - ett riktigt lyxhotell.

Varannan dag var vi iväg på utflykter, vilket är ett måste om man åker till Jordanien.
Petra var en mäktig upplevelse med många intryck - både bra och dåliga!

Wadi rum är öknen som har en speciell plats i mångas hjärtan. Här upplevde vi den vackra naturen, hällristningar, sandstorm, kameler och fick en inblick i beduinernas liv.

Döda havet är jordens lägsta punkt och mycket salt.
Det vita på bilden är alltså saltavlagringar och här syns det hur vattennivån sjunker över en meter per år. I bakgrunden syns Israel.

Innan jag åkte sökte jag massor på nätet om Jordanien. På många forum var det svårt att hitta uppdaterad information. Jag kommer att dela upp resan i flera inlägg så får ni hänga med om ni känner för det.

2 kommentarer:

Titti08 sa...

Härligt att ni kom iväg på resan....fina bilder från ett intressant land.
kram Titti

Unknown sa...

Ser fantastiskt ut! Och du har rätt, det pågår saker överallt. Vi skulle inte ha nånstans att åka om man skulle dissa till höger och vänster. Bor och lever vanligt folk i dom länderna med! Kram